Tunnelbekisting

Tunnelbekisting is een speciaal soort bekisting voor beton, waarmee wanden en een verdiepingsvloer is één stort worden gerealiseerd. Tunnelbekisting is dus een manier van bouwen.

In dit artikel lees je wat tunnelbekisting precies inhoudt en wat de voordelen zijn van deze manier van bouwen.Zoals ik je al vertelde is tunnelbekisting een speciaal soort bekisting voor beton. Maar goed, hier kan je waarschijnlijk nog niet zoveel mee.

In principe zegt de naam al precies wat je van tunnelbekisting kunt verwachten. Beton wordt namelijk ingekist, wat betekent dat er letterlijk een kist wordt geplaatst in de juiste vorm, waar vervolgens het beton in wordt gestort.

De vorm lijkt, niet geheel verrassend, op een tunnel. Deze bestaat namelijk uit twee wanden en een daarop liggende vloer.

Eerst wordt de kist gemaakt in de juiste verhoudingen. Zo krijgt deze de juiste breedte, lengte en diepte. Vervolgens wordt de kist volgestort met beton en wordt er gewacht tot dit is uitgehard.

Meestal duurt dit niet meer dan een dag!

Wanneer het beton hard is, kan de tunnelbekisting verwijderd worden en zal en een stevige betonnen constructie staan. Dat verwijderen is met de jaren een stuk makkelijker geworden, dankzij nieuwe mechanismen die zowel het plaatsen als verwijderen van de bekisting versimpelen.

tunnelbekistingVoorbeeld hele en halve tunnelbekisting
De eerste stappen in het ontkisten, dus het verwijderen van de bekisting, is het laten zakken van het tunneldek. Dit dek is het plafond van de constructie en dus zal de bovenkant van de wand schuin naar binnen komen te staan.

De volgende stap is om de gehele bekisting een stukje te laten zakken en deze op wielen te laten rusten. Die wielen zijn al op vaste afstanden aan de wanden vastgemaakt.

Dankzij die wielen is het mogelijk om de bekisting van onder de tunnel weg te rijden tot dat de eerste hijsogen verschijnen. Aan die ogen wordt een ketting gemaakt die vervolgens weer aan een hijskraan wordt bevestigd.

Wanneer de bekisting vervolgens volledig onder de tunnel vandaan is, kan deze omhoog getakeld worden en op de volgende gewenste plek neer worden gezet.
In principe is een tunnelbekisting niets meer dan het vormen van een betonnen casco. Zo'n casco oplevering is een onafgewerkte constructie die enkel het geraamte vormt.

Het grote voordeel is echter dat het vormen van zo'n casco erg snel kan gebeuren. Sterker nog, er wordt in de bouw zelfs in de vorm van een dagcyclus gewerkt. Het volledige proces wat ik net beschreef is dan ook in minder dan een dag gebeurt.

Dit werkt als volgt.

Wanneer de bekisting staat zal deze vol worden gestort met beton. Dit gebeurd vaak in de middag, waardoor het beton 's nachts kan uitharden. Dit kan op twee manieren, namelijk door middel van...
  • Warme gietbouw
  • Koude gietbouw
Bij warme gietbouw wordt de bekisting verwarmd waardoor het beton sneller uithard. Zo weten de vaklui zeker dat het beton de volgende dag is uitgehard.

Bij koude gietbouw wordt gebruik gemaakt van betonsoorten die sneller een hogere druksterkte bereiken. Ook hierdoor zal het beton sneller uitharden.

Wanneer het uiteindelijk de volgende dag is, zal de bekisting verwijderd worden en herhaalt het proces zich weer.

Dankzij deze snelle manier van bouwen is bouwen door middel van tunnelbekisting ideaal voor het bouwen van grote series, wat neer komt op meer dan 20 woningen.

Daarbij is tunnelgietbouw geschikt voor zowel hoogbouw als laagbouw en worden er ook daadwerkelijk  'echte' tunnels door gebouwd.

Heb je nog vragen over wat tunnelbekisting is of wil je meer weten over het gebruik ervan?

Laat dan een berichtje achter in de reacties hieronder. Dan helpen wij je zo snel mogelijk verder!
Reactie plaatsen

Meer weten over 1 onderwerp? Klik dan op het voor jou interessante onderwerp...

Meer dan 200 waardevolle blogs over verbouwen!